lördag 4 december 2010

Första veckan....

... på kirurg avdelningen är avklarad.. 2½ veckor kvar :)
Denna vecka har varit rätt okej, har lärt mig rätt mycket, men tyvärr upptäcker man hur mycket man ändå missat på skolan som vi inte gått igenom.. Men det är väl därför man också är på praktiken - då får man ju lära sig.

Har fått tagit blodtryck på några patienter, hämtat en från IVA och en från röntgen, följt med på ronden som läkarna går varje dag, sett på en gastroskopi (när dom går ner med en kamera genom munnen ner i magen) och igår avslutade jag veckan med att få ta venprov på två patienter.. första gången jag tog venprov på en människa.. var lite spännande, men gick jätte bra. Fick höra av båda två att jag var jätte duktig, att det inte märktes att jag var elev och sånt gör ju att man växer som människa, så nästa gång jag får ta prov så är jag nog inte lika nervös..





Men sen är ju inte alla lättstuckna, finns ju de som är svårstuckna också.. på ett sätt hoppas jag att jag får en sån patient för det kan vara bra att ha provat på det också.
På måndag går jag kväll,, 14-21:30.. ska bli kul att se hur rutinerna är på kvällen också :)

Men nu ska jag njuta av helgen :) Man uppskattar ledigheten på ett helt annat sätt när man arbetar än när man är ledig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar