Ja, imorgon ska jag fara ner till Umeå för ett besök på Nuklearmedicinska sektionen.
Där jag ska genomgå en undersökning av mina njurar och till min stora glädje är det inte en
kontraströntgen.. kontraströntgen har jag gjort många många gånger i mitt liv och det är lika jobbigt varje gång.
Då fylls min urinblåsa med kontrastvätska, när den är fylld till max så ska jag stå med en urinpåse mellan benen och kissa framför en kamera, röntgensköterskor och en stor monitor. Jag har ALDRIG lyckats kissa på egen hand när jag ska göra det. Så varje gång har dom fått tappa mig med kateter. Anledningen till att jag måste kissa framför allt det där är för dom vill se trycket på blåsan och ev. tillbakaflöd upp i urinvägarna som jag haft i min reflux.
Men imorgon ska jag istället få spårämnesinjektion i armen och i samband med injektionen kommer det tas bilder av njurarna med en gammakamera i ca. 30 minuter.
Nackdelen med detta är att jag lider av cellskräck och om än man inte ligger inne i en kamera med hela kroppen så känns det alltid lika jobbigt. Men jag brukar överleva och så även imorgon.Är dock länge sedan jag gjorde denna undersökning sist.
(Ungefär så här ser en gammakamera ut)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar