Läkaren från vårdcentralen ringde nyss,
han har fått svar på undersökningen jag gjorde i Umeå förra veckan på njurarna.
Den vänstra njuren är mindre än den högra, den har även en kapacitet på 35 %.
Den högra (som jag hade refluxen på från födseln) har hämtat sig bra sen senaste ingreppet och undersökningen som gjordes 2002 och den fungerar som den ska. Dock får den arbeta lite mer pga. att den vänstra inte fungerar som den ska.
Dom gör dock ingenting åt det nu, utan jag ska göra om samma undersökning om 5 år, OM jag inte får besvär inom dessa 5 åren som gör att dom måste plocka bort den.
Skulle jag bli gravid så kommer jag få springa på rutinkontroller väldigt ofta eftersom en graviditet gör att njurarna får arbeta mer. Men han sa att jag inte ska bli rädd att skaffa barn trots allt utan leva som jag gör. Dock poängterade han vikten av att sköta njurarna, att dricka vatten. Vilket jag vet om, och gör, men slarvar ibland.. 2- 2½ liter/dag ska jag dricka.
Skönt att få veta vad det är för fel eftersom jag har känt av just den vänstra njuren ett tag.
Den njuren fungerade dock bra tidigare när den högra inte gjorde det. Så.. ja.. vi får väl se vad som händer och sker ang. detta..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar